MANAL AMMAR WORLD
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

منتدي يختص بكل ما يهم الشباب و البنات

الرئيسيةالبوابةالتسجيلدخول

قضيه مهمه محتاج رايكم فيها

ISEL
LOLO
manal ammar
boryek
8 مشترك
انتقل الى الصفحة : 1, 2  الصفحة التالية
كاتب الموضوعرسالة
boryek
عضو ذهبي
عضو ذهبي
boryek

قضيه مهمه محتاج رايكم فيها Empty
مُساهمةموضوع: قضيه مهمه محتاج رايكم فيها   قضيه مهمه محتاج رايكم فيها I_icon_minitimeالإثنين أكتوبر 12, 2009 8:35 am

انا عايز اطرح قضيه
طبعا يا اصدقائى انتوا عارفين اننا مجتمع شرقى تحكمه عادات وتقاليد
ونحن سعداء جدا بعاداتنا وتقاليدنا لكن هناك بعض العادات والتقاليد المبنيه على فكر خاطىء فهل نقبلها ام ماذا نففعل؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
مثلا من ضمن العادات والتقاليد فى احد البلاد
واحد محترم ومن بيت محترم كان بيحب واحده وتقدم اليها فى البيت ليخطبها مع العلم انه ذو منصب اجتماعى متميز فى شركه محترمه
وهو يحبها وهى تحبه ولكن اهل رفضوا
لماذا وهو رجل محترم ومن بيت محترم وذو منصب اجتماعى محترم ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
يا ترى ما السبب ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
السبب هو ان عاداتهم وتقاليدهم بتقول ان مفيش حد عندهم بيتجوز من خارج العيله
يعنى حياة اتنين بيحبوا بعض وشايفين سعادتهم مع بعض تتدمر لمجرد عادات يرفضها العقل والبنت لا حول لها ولا قوه ولا تستطيع ان تقف فى وجه اهلها
ولا تستطيع ان تعيش بدون هذا الشاب
فانتوا ايه رايكم فى الموضوع ده وهل توافقوا على هذه العاده ام لا؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ومن وجهة نظركم ماذا يفعل هذا الشاب وماذا تفعل هذه الفتاه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
انا عايز راى كل واحد بمنتهى الصراحه
manal ammar
Admin
manal ammar

مُساهمةموضوع: رد: قضيه مهمه محتاج رايكم فيها   قضيه مهمه محتاج رايكم فيها I_icon_minitimeالإثنين أكتوبر 12, 2009 8:25 pm

انا عن نفسي مش موافقة علي العادة دي خالص لانها غلط و مخالفة للنص القراني
بسم الله الحمن الرحيم
" وجعلناكم شعوبا و قبائل لتعارفوا"
و الرسول عليه افضل الصلاة و السلام قال
"لو جاءكم من ترضون دينه فزوجوه وان لم تفعلوا تكن فتنة في الارض" صدق رسول الله صلي الله عليه و سلم
وانا عن نفسي شفت قصص كتير وخصوصا لاني من الصعيد و فيه قبلية و تعصب جامد
و العلاقات اللي نجحت اصحابها واجهوا مشاكل كتير جدا مع الاهل و خصوصا البنت كانت بتوصل لدرجة الحبس او الضرب
وانا راي لو كانوا متمسكين ببعض جدا يستحملواو يصروا علي موقفهم وفي الاخر النصيب هو اللي بيحكم
https://manalammar.yoo7.com
boryek
عضو ذهبي
عضو ذهبي
boryek

مُساهمةموضوع: رد: قضيه مهمه محتاج رايكم فيها   قضيه مهمه محتاج رايكم فيها I_icon_minitimeالإثنين أكتوبر 12, 2009 9:08 pm

ميرسى لردك الجميل يا منال عجبنى بجد
وبارك الله فيكى
LOLO
عضو ماسي
عضو ماسي
LOLO

مُساهمةموضوع: رد: قضيه مهمه محتاج رايكم فيها   قضيه مهمه محتاج رايكم فيها I_icon_minitimeالأربعاء أكتوبر 14, 2009 8:43 pm

بص يا محمد ما بنى على باطل فهو باطل
مفيش حاجه فى الشرع بتقول ان ولاد وبنات العيله الواحده لازم يتجوزا بعض
سبحان الله متمسكين اوى بالعادات والتقاليد وناسيين الاهم وهو شرع الله
انا رايى ان كل شىء وله نهايه هما المفروض لو حبهم قوى قبل ما اتقدملها يكون بقا اقوى واقوى بعد ما اترفض بس طبعا ما يعملوش حاجه تخلى اهلها يغضبوا عليها
يصبروا ولو ليهم نصيب ومكتوبين لبعض ربنا هيوفيهم اجرهم على صبرهم
ISEL
عضو ذهبي
عضو ذهبي
ISEL

مُساهمةموضوع: رد: قضيه مهمه محتاج رايكم فيها   قضيه مهمه محتاج رايكم فيها I_icon_minitimeالأربعاء أكتوبر 14, 2009 8:51 pm

فعلا يا منال بجد رايك جميل وموضوع كمان جميل يا محمد
انا مع راى منال لكن بردوا فى حاجه مهمه لازم ناخد بالنا منها ان البنت بتكون لسه صغيره وحاجات كتير اوى هى مش بتكون فاهماها ومش بتكون مدركاها وزى مبيقولوا كده ان مرايه الحب عاميه يعنى ممكن يكون فعلا الشاب ده مش يصلح ليها وان اهلها ليهم حق فى رفضه لازم البنت تفكر كويس ومتعتبرش ان اهلها اعداء ليها فى الموقف ده بالعكس لانهم اكتر ناس عايزين مصلحتها وفاهمين الدنيا اكتر منها ...... وعمتا اى فرد فينا مفروض انوا يتجه لربنا بالاستخاره والدعاء فى الموضوع ده لان ربنا هو العالم بكل شى ومقدر لكل واحد فينا نصيبه
manal ammar
Admin
manal ammar

مُساهمةموضوع: رد: قضيه مهمه محتاج رايكم فيها   قضيه مهمه محتاج رايكم فيها I_icon_minitimeالخميس أكتوبر 15, 2009 10:25 pm

اللي نقصده يا نونة انه لما يكون مفيهوش عيب غير انه مش من العيلة
a7mad0asd
عضو ماسي
عضو ماسي
a7mad0asd

مُساهمةموضوع: رد: قضيه مهمه محتاج رايكم فيها   قضيه مهمه محتاج رايكم فيها I_icon_minitimeالسبت أكتوبر 17, 2009 12:37 pm

دى مشكلة صعبة صعبة ومليانة الشوارع المصرية أسف فى اللفظ بطريقة غبية

عندنا كمية غباء لامتناهى هنا بس هنعمل اية

وهنا أنا بقول للصح هو طالما وجد الحب يبقى اذا لا مستحيل امامه
boryek
عضو ذهبي
عضو ذهبي
boryek

مُساهمةموضوع: رد: قضيه مهمه محتاج رايكم فيها   قضيه مهمه محتاج رايكم فيها I_icon_minitimeالأربعاء أكتوبر 21, 2009 5:27 am

ربنا يكرمك يا لولو ردك جميل جدا
وميرسى لمرورك الغالى
boryek
عضو ذهبي
عضو ذهبي
boryek

مُساهمةموضوع: رد: قضيه مهمه محتاج رايكم فيها   قضيه مهمه محتاج رايكم فيها I_icon_minitimeالأربعاء أكتوبر 21, 2009 5:29 am

فعلا يا نونا ردك جميل
ونعم بالله وطبعا صلاة الاستخاره دى مش فيها كلام
وفعلا منال وضحت الكلام اللى اقصده
انا باتكلم عن مبدا العيله وممنوع الاقتراب غير لافراد العيله
boryek
عضو ذهبي
عضو ذهبي
boryek

مُساهمةموضوع: رد: قضيه مهمه محتاج رايكم فيها   قضيه مهمه محتاج رايكم فيها I_icon_minitimeالأربعاء أكتوبر 21, 2009 5:31 am

تمام يا احمد
ومشكووووووووووووووووووور لرايك الجميل
وحلوه اذا وجد الحب يبقى لا مستحيل امامه
Layali
عضو ماسي
عضو ماسي

مُساهمةموضوع: رد: قضيه مهمه محتاج رايكم فيها   قضيه مهمه محتاج رايكم فيها I_icon_minitimeالأربعاء أكتوبر 21, 2009 1:42 pm

أنا مو مصرية وبصراحة هذه العادة منقرضة عندنا بل بالعكس نحنا نادر مانتزوج الاقارب وأنا عن نفسي ورأيي المتمسكة فيه أنه لو فعلا الشخص هذا يحبني وأتاكدت من هالشي وأتقدم لاهلي مرتين أو أكثر وأهلي رفضوا فسأذهب الى المحكمة وأتزوجه وفي الاول والاخر الاهل حيوافقوا يعني هم حيبقوا زعلانين طول العمر وبعدين أذا كانت البنت صغيرة جدا ولا تعرف مصلحتها الموضوع هنا مختلف أما أذا عدت ال25 فلا أعتقد أنها لا تفرق بين من يحبها فعلا أو يضحك عليها لهذا قلت على الاقل يتقدم مرتين على أساس أثبات حسن النية وأنه دخل من الباب وهي أذا كانت على حق ومتأكدة من شعورها أتجاهه تستطيع أن تلجأ الى شخص ثقة مثل العم أو الخال أو صديق ثقة للعائلة أي شخص تستطيع أن تثق فيه وتلجأ اليه للنصح والارشاد المهم أنني لن أضيع هذا الشخص مهما كانت النتائج هذا رأيي وحتى لو نفرض انهم فشلوا وقد حدث هذا كثيرا فستكون النتيجة مرضية للطرفين لان كل شي حدث بأرادتهم سواء كان الارتباط أم الفراق فنحن نلاحظ الطلاق هذه الايام كثير جدا بالرغم من أن أكثر الزيجات تتم عن طريق الاهل لهذا لا شيء محسوم بالزواج لا الذي يأتي عن طريق الحب ولا الذي يأتي عن طريق الاهل أنما الي يحسم الموضوع هو الحب القوي والعقل الراجح وعدم التمسك بالاخطاء وشكرا موضوع حلو ويحصل كثير خصوصا في الدول العربية
manal ammar
Admin
manal ammar

مُساهمةموضوع: رد: قضيه مهمه محتاج رايكم فيها   قضيه مهمه محتاج رايكم فيها I_icon_minitimeالأربعاء أكتوبر 21, 2009 5:40 pm

فعلا يا ليالي ردك جميل و مقنع وعلي راي احمد اذا وجد الحب يبقى لا مستحيل امامه
boryek
عضو ذهبي
عضو ذهبي
boryek

مُساهمةموضوع: رد: قضيه مهمه محتاج رايكم فيها   قضيه مهمه محتاج رايكم فيها I_icon_minitimeالخميس أكتوبر 22, 2009 4:43 am

تمام كلام جميل يا ليالى
مشكوووووووووووووووووره لمرورك الغالى
طيب لو الخال والعيله ايضا عندهم نفس الراى انه لا جواز من خارج العيله وهما متاكدين من حبهم لبعض يعملوا ايه وشايفين سعادتهم مع بعض ومفيش غير اهلها هم الحاجز الوحيد ولسبب زى ده
Layali
عضو ماسي
عضو ماسي

مُساهمةموضوع: رد: قضيه مهمه محتاج رايكم فيها   قضيه مهمه محتاج رايكم فيها I_icon_minitimeالخميس أكتوبر 22, 2009 8:24 am

boryek كتب:
تمام كلام جميل يا ليالى
مشكوووووووووووووووووره لمرورك الغالى
طيب لو الخال والعيله ايضا عندهم نفس الراى انه لا جواز من خارج العيله وهما متاكدين من حبهم لبعض يعملوا ايه وشايفين سعادتهم مع بعض ومفيش غير اهلها هم الحاجز الوحيد ولسبب زى ده

طيب ما أنا قلت من الاول لو أنا متاكدة ومقتنعة والرجل دخل من الباب مرة ومرتين وحاولنا نقنع الي حوالينا وتقريبا عملنا كل الي نقدر عليه أذا مافي غير أني أروح المحكمة وأتزوج بنفسي من هذا الشخص الذي أجد سعادتي معه وأهلي يقفوا ضدي وأنا أبلغ السن القانونية الي تؤهلني للزواج دون موافقة الولي خلاص ماراح أنتظر أحد يخرب لي حياتي حتى لو كانوا أهلي هذا رأيي وأنا مسؤولة عن هذا الرأي أما أني أحرم نفسي من الانسان الي أحبه وأتزوج شخص بس لانه قريبي وأهلي أختاروا لي وبعد سنة والا أقل أرجع مطلقة والا أعيش عمري مرتبطة بقلبي وعقلي بأنسان أحبه ومتزوجة غيره ومتعذبة بحياتي فهذا شي مرفوض مرفوض قلبا وقالبا ولا يرضي الدين ولا الاهل
manal ammar
Admin
manal ammar

مُساهمةموضوع: رد: قضيه مهمه محتاج رايكم فيها   قضيه مهمه محتاج رايكم فيها I_icon_minitimeالخميس أكتوبر 22, 2009 11:19 am

صح كلامك يا ليالي وغير كده هفضل طول عمري احس انهم السبب في تعاستي و حرماني من الانسان اللي انا بحبه و ممكن توصل لدرجة الكره لمجرد سبب تافه هو انه مش من العيلة

واالرسول عليه افضل الصلاة و السلام قال
" لم اجد للمتحابين غير الزواج"
صدق رسول الله صلي الله عليه و سلم
Layali
عضو ماسي
عضو ماسي

مُساهمةموضوع: رد: قضيه مهمه محتاج رايكم فيها   قضيه مهمه محتاج رايكم فيها I_icon_minitimeالثلاثاء أكتوبر 27, 2009 9:59 am

هو الاخ الي كتب الموضوع مختفي يامنال والا ماعجبه رأيي لانه مارد علي من يومها مع أنه مر فترة من يوم ما أجبت على سؤاله ياترى عندك فكرة ليش متغيب وكمان مافي أي أحد علق على الموضوع غيرك الظاهر مستغربين من رأيي والا يمكن ماحابين المشاركة
manal ammar
Admin
manal ammar

مُساهمةموضوع: رد: قضيه مهمه محتاج رايكم فيها   قضيه مهمه محتاج رايكم فيها I_icon_minitimeالثلاثاء أكتوبر 27, 2009 6:19 pm

لا ابدا محمد كان عنده انترفيو شغل وكمان هو عامل جروب علي الفيس بوك

ثم ده رايك وبيعبر عن وجهة نظرك و انا بصراحة معجبة بيه جدا
boryek
عضو ذهبي
عضو ذهبي
boryek

مُساهمةموضوع: رد: قضيه مهمه محتاج رايكم فيها   قضيه مهمه محتاج رايكم فيها I_icon_minitimeالأربعاء أكتوبر 28, 2009 12:24 pm

مش عارف اقولك ايه يا ليالى انتى ومنال
بارك الله فيكم
رايكم وتفاعلكم مع الموضوع فى منتهى الجمال
manal ammar
Admin
manal ammar

مُساهمةموضوع: رد: قضيه مهمه محتاج رايكم فيها   قضيه مهمه محتاج رايكم فيها I_icon_minitimeالأربعاء أكتوبر 28, 2009 12:48 pm

بارك الله فيك يا محمد
انت اثرت قضية مهمة جدا و بتحصل للاسف في مجتمعاتنا وبسببها بيوت كتير بتتدمر او بتبقي بيوت مفيهاش حب و ممكن توصل احد الطرفين للخيانة و العياذ بالله ده غير انها بتخلق اطفال معقدين

وده كله بسبب عادات وتقاليد مالهاش اساس في الدين اللي احنا المفروض نمشي علي قواعده وما نسيبش نفسنا للتقاليد اللي مش صحيحة وما نبقاش قبليين و متعصبين لان ده من صفات الجاهلية اللي الرسول عليه افضل الصلاة والسلام نهي عنها
boryek
عضو ذهبي
عضو ذهبي
boryek

مُساهمةموضوع: رد: قضيه مهمه محتاج رايكم فيها   قضيه مهمه محتاج رايكم فيها I_icon_minitimeالأربعاء أكتوبر 28, 2009 1:47 pm

ميرسى كتير ليكى يا منال
وبارك الله فيكى
rose
عضو ذهبي
عضو ذهبي
rose

مُساهمةموضوع: رد: قضيه مهمه محتاج رايكم فيها   قضيه مهمه محتاج رايكم فيها I_icon_minitimeالجمعة ديسمبر 18, 2009 11:04 pm

اولا اسفة انى قريت موضوعك متاخر
بس بقولك بجد انك رائع انا لسه هطرح الوضوع ده لانى عانيت منه
وانا طبعا مع راى منال ان الموضوع ده بيكون ليه آثار سيئه على الطرفين
بس طبعا النصيب هو اللى ليه الكلمة الاخيرة
انا شايفة انها مش مسالة تمسك ومش تمسك بس برضوا يمكن الاهل شايفين المصلحة
وهما ليهم حق علينا وانا بقول كده من تجربة حيه فلازم نحترم ارائهم ونسيب النصيب يحكم
هو مجرد راى بس عن تجربة
rose
عضو ذهبي
عضو ذهبي
rose

مُساهمةموضوع: رد: قضيه مهمه محتاج رايكم فيها   قضيه مهمه محتاج رايكم فيها I_icon_minitimeالسبت ديسمبر 19, 2009 11:45 am

بجد موضوع رائع ويا ريت نلاقى موضوعات نتكلم ونتناقش فيها مع بعض زى الموضوع ده
اشكر اللى آثار هذه المناقشات الجميلة
rose
عضو ذهبي
عضو ذهبي
rose

مُساهمةموضوع: رد: قضيه مهمه محتاج رايكم فيها   قضيه مهمه محتاج رايكم فيها I_icon_minitimeالأحد ديسمبر 20, 2009 10:53 am

Embarassed موضوع رائع مشكور من اثاره وردودكم مفيدة وجميلة لانها هى ماساتى الان
شكرا لاحلى جروب فى احلى منتدى
Layali
عضو ماسي
عضو ماسي

مُساهمةموضوع: رد: قضيه مهمه محتاج رايكم فيها   قضيه مهمه محتاج رايكم فيها I_icon_minitimeالإثنين ديسمبر 21, 2009 1:14 pm

rose كتب:
Embarassed موضوع رائع مشكور من اثاره وردودكم مفيدة وجميلة لانها هى ماساتى الان
شكرا لاحلى جروب فى احلى منتدى

قلبي معك روز والمفروض الشباب هنا يطرحوا المواضيع والمشاكل الي يمروا بيها بس مع الاسف المواضيع قليلة وبصراحة حتى لما ينطرح موضوع فتلاحظين المشاركات قليلة ومحدودة جدا والاهم من هذا كله هل في أحد أستفاد من هذه الاراء والا لاء يعني مجرد قرأتي الرأي وأعجبتي فيه أوكي وبعدين هل أنحلت المشكلة والا مازالت قائمة فأذا الشباب أنفسهم ما أخذوا بهذه الاراء وحاولوا التغيير فما أعتقد أنه في أحد رح يغير شي ففي الاول والاخير تبقى المشكلة قائمة والشاب والشابة لا يأخذون موقف حيال هكذا أمور أذا ما الفائدة وما هو الحل؟
boryek
عضو ذهبي
عضو ذهبي
boryek

مُساهمةموضوع: رد: قضيه مهمه محتاج رايكم فيها   قضيه مهمه محتاج رايكم فيها I_icon_minitimeالإثنين ديسمبر 21, 2009 5:32 pm

اولا الى روز انا بشكرك جدا جدا على كلامك الجميل
ثاميا ربنا يفك كربك يارب وتتحل مشكلتك على خير
اما قضيتى اللى انا طرحتها يا روز هى قضية عاده من العادات فى العيله وهى جواز الاقارب وممنوع لاى حد فى العيله انه يتجوز من خارج العيله يعنى الرفض مش بيكون علشان الشخص نفسه او اى شىء اخر وانما لمجرد انه من خارج العيله فانا اعتقد ان مش معاهم حق اطلاقا
ممكن نلتمس ليهم العذر لو كان اعتراضهم على الشخص المتقدم للزواج لعيب فيه او فى اهله لكن طالما هو انسان محترم ومن عيله محترمه ولم يعبه شىء لما الرفض اذن
وانا اشكرك جدا على مرورك الرائع

قضيه مهمه محتاج رايكم فيها
صفحة 1 من اصل 2انتقل الى الصفحة : 1, 2  الصفحة التالية
 مواضيع مماثلة
-
» كولكشن محجبات 2010 في قمه الجمال ادخلو وقلولى رايكم